***براي ديدن اندازه واقعي عكسها روي آنها كليك***

براي ديدن اندازه واقعي عكسها روي آنها كليك

۱۳۸۷ فروردین ۲۱, چهارشنبه

فتنه بزرگ ، جهالت مسلمانان است نه فيلم هلندي




مقاله ايي از سايت عصر ايران به همراه نظرات كاربران

فيلم 15 دقيقه اي "فتنه" كه توسط رهبر راستگرايان هلند ساخته و در اينترنت به نمايش درآمده است، توفاني از خشم و احساسات ضد غربي مسلمانان سراسر جهان را موجب شده است؛ حتي برخي علماي اسلام، خواستار قطع رابطه كشورهاي اسلامي با هلند شده اند. گروه هايي از مسلمانان خشمگين نيز با برپايي تظاهرات متعددي در نقاط مختلف جهان و در مقابل سفارتخانه هاي هلند، خواستار اعدام كارگردان فيلم شده اند.
اما اين فيلم چيست و چه محتوايي دارد؟
"فتنه" فاقد روايت كلامي است. مستندي است كه تصاويري از اعمال و سخنان مسمانان را نمايش مي دهد.
آنچه در اين فيلم نمايش داده مي شود عبارت است از:
- سربريدن اتباع غربي توسط اعضاي القاعده
- اعدام يك زن افغاني در يك زمين فوتبال توسط طالبان
- قمه زني توسط برخي شيعيان در روز عاشورا با تاكيد بر قمه زدن بر سر كودك عراقي توسط مادرش
- تصاويري از كشته شدن يك كارگردان ضد اسلام هلندي توسط يك مسلمان مراكشي
- اعدام هايي در ايران
-...

در كنار اين صحنه ها، آياتي از قرآن و نيز سخناني از برخي چهره هاي مسلمان مانند محمود احمدي نژاد كه مي گويد اسلام دنيا را فتح خواهد كرد پخش مي شود تا اينگونه القاء شود كه اولا آنچه گذشت، بخشي از آموزه هاي قرآن و اسلام است و ثانيا مسلمانان درصددند اين رفتارها را به كل جهان تعميم دهند.

در ادامه، نظرات مسلمانان ساكن اروپا درباره مفاهيمي چون زنا، جهاد و همجنس بازي و .... ذكر مي شود كه با نظرات بسياري از غيرمسلمانان اروپايي يكسان نيست و بدين ترتيب، هشدار داده مي شود كه اسلام در اروپا به عنوان يك خطر ، موجود است و لذا بايد شعار پيشروي اسلام را در جهان جدي گرفت.

ترديدي نيست كه نحوه در كنار هم قرار گرفتن اين تصاوير و نيز منسوب كردن آنها به كل اسلام، امري مغرضانه ، و در حالت خوشبينانه، ناآگاهانه بوده است ولي آنچه مهم است اينكه آيا تصاويري كه از جنايات مسلمانان و نيز اعمال جاهلانه آنها در اين فيلم آمده است، دروغ، مونتاژ و ساختگي است؟

مگر نه اين است كه اعضاي القاعده، هرگاه خواسته اند سر يك انسان را ببرند، در مقابل پرچم لااله الاالله، محمد رسول الله (ص) اين كار را انجام داده و با فرياد الله اكبر در مقابل دوربين سر بريده اند؟

مگر نه اين است كه طالبان در زمان حكومت خود، خشن ترين، بي رحمانه ترين و ضد انساني ترين رفتار را با مردم افغانستان داشت؟
مگر نه اين است كه برغم هشدارهاي برخي علما و مراجع روزآمد، هنوز كه هنوز است، برخي شيعيان در روز عاشورا با قمه بر سر خود و كودكانشان مي زنند تا صحنه هايي دلخراش ايجاد كنند و چهره اي متوحش از اسلام به نمايش گذارند؟

مگر در هند و پاكستان ، هنوز فرقه هايي از ما مسلمانان ، در ماه محرم ، با زنجير هاي تيغ دار بر شانه هاي خود نمي كوبند تا روزي خون آلود و بعضاض منتهي به مرگ را پشت سربگذارند؟

و مگر نه اين است كه در همين ايران خودمان ، فريادها بلند بود كه اين همه اعدام را لااقل در ملأ عام انجام ندهيد ( و باز خدا به رئيس قوه قضاييه خير دهد كه بخشنامه ممنوعيت اعدام علني را صادر كرد)

اينها، واقعيت هايي است كه در جهان امروزين اسلام وجود دارند. بنابراين، اين دو امكان براي غيرمسلمانان به طور واقعي وجود خواهد داشت: "استفاده از اين واقعيت ها براي تبليغ مغرضانه عليه اسلام" يا "سوء برداشت از اين واقعيت ها و تعميم آن به همه مسلمانان".

واقعيت اين است كه امروز، صداي اندك مسلماناني كه توحش و آدم كشي را با مفاهيم جهاد و دفاع اشتباه گرفته اند، بيش از صداي اكثريت مسلمانان جهان كه طرفدار صلح و همزيستي اند به گوش جهانيان مي رسد.
در اين ميان، بسياري از علماي مسلمان، به ويژه علماي اهل سنت كه گروه هايي مثل القاعده خود را بدانها منتسب مي كنند، در مقابل اين كج روي ها، سكوت كرده اند يا واكنش قاطعانه و صريحي نشان نمي دهند.

اگر آنها، هنگاهي كه اولين فيلم القاعده در اينترنت (كه سر انسان را مي بريدند) منتشر شد ، عليه اعضاي القاعده موضع مي گرفتند ، ديگر نيازي نبود كه امروز عليه فيلم هلندي برآشوبند و مگر جز اين است كه فيلم "فتنه"، تركيبي است - البته هدفمند - از فتنه هايي كه واقعا توسط تعدادي مسلمان جاهل و نابخرد بروز كرده است؟

درباره فيلم فتنه و اينكه چه واكنشي بايد در برابر آن داشته باشيم، تاكنون، گزينه هاي زيادي مطرح شده است. از جمله سكوت و بي تفاوتي نسبت به اين فيلم، خشم و خروش عليه آن و سازندگانش، قطع رابطه با هلند، ساختن فيلم هايي براي پاسخ متقابل، يادآوري جناياتي كه غربي ها عليه مسلمانان كرده اند، گوشزد كردن آيات خشونت در انجيل و تورات و ...

هر كدام از اين راه ها و روش ها، البته در جاي خود قابل بررسي است ولي بي گمان ، بهترين و موثرترين واكنش ها، اصلاح دروني جامعه مسلمانان است؛قطعاً ، تا وقتي كه خشونت هاي ضد انساني به اسم اسلام و مسلمانان ادامه داشته باشد، "فتنه" ها همچنان ادامه مي يابند و بانيان "فتنه" كار سختي براي ساختن فيلم هاي جديد، نوشتن كتاب هاي تازه، برپايي نمايشگاه هاي نو و ... نخواهند داشت، فقط كافي است ساعتي در اينترنت جستجو كنند تا صدها تصوير خشن، ضد انساني، مشمئز كننده، خونبار و وحشت بار پيدا كنند و سپس آنها را در قالب فيلم و كتاب، سايت، نمايشگاه و ... "بازنشر" كنند.

اگر عقلاي اسلام طرحي نو براي غلبه صداي اكثريت صلح جوي مسلمانان بر نعره هاي اقليت فتنه گر مسلمانان برنيندازند، تصوير اسلام، از آنچه هست در نزد افكار عمومي جهانيان مكدرتر و زشت تر خواهد شد و در چنان هنگامه اي زيستن مسلمانان در اين جهان، از آنچه هست، سخت تر و طاقت فرساتر خواهد بود.

بياييد به مخاطب غيرمسلمان كه هر گاه از اسلام مي شنود و مي خواند و مي بيند، تنها خشونت و قتل و ترور و سربريدن است، حق بدهيم كه درباره مسلمانان "بد انديشه" باشد و بياييد اين را هم بپذيريم كه "مسلمانان ساكت" جهان شايد به اندازه اقليت خشونت گرا در اين ماجرا مقصر باشند كه نخواسته اند خشونت محوران را از دايره مسلماني خويش طرد كنند تا جهانيان حساب آنها را از حساب اسلام و مسلمانان جدا نمايند.
فتنه بزرگ، جهالت مسلمانان است و بي تفاوتي مسلمانان آگاه به اين جهالت.
سيد ضياءالدين احتشام

هیچ نظری موجود نیست: